Door de ogen van… Surin (Medewerker)

Surin werkt nu 3,5 jaar op de afdeling Commercie bij Spring Instituut. Hij is opleidingsadviseur binnendienst en praktijkcoach. Waarom is hij bij Spring Instituut gaan werken? Hoe ziet zijn werkdag eruit en waarom is zijn werk leuk? Hoog tijd om hier achter te komen!

Vertel eens Surin, waarom ben je gaan werken bij Spring Instituut?
“Een goede vriend van mij, Joost, werkte er al. Zelf heb ik altijd in de commerciële sector gezeten. Toen Joost aangaf dat er een vacature vrij kwam, heeft hij me voorgesteld aan dit bedrijf. Het resultaat was dat ik op 5 januari 2015 mocht starten bij Spring Instituut.”

Joost werkt ook bij team Commercie. Hoe is het om met een vriend samen te werken?
“Dat is al zo gewoon voor ons. Omdat wij al lang vrienden zijn, weten we precies wat we aan elkaar hebben. Op z’n tijd hebben we af en toe een lolletje, maar we spreken elkaar ook aan op onze sterke en zwakke punten. Dit kunnen we goed van elkaar hebben. Het zorgt ervoor dat we echte teamplayers zijn. Samen lukt bijna alles. Wel houden we werk en privé goed gescheiden. Op het werk is hij mijn collega en daarbuiten een vriend.”

Wat zijn jouw werkzaamheden en waarom vind je dit leuk?
“Tijdens mijn werk houd ik mij bezig met het onderhouden van klantcontact en het realiseren van omzet. Ook houd ik mij bezig met vragen van klanten en het aantrekken van nieuwe studenten. Het leukste is het opbouwen van een band met de klanten en studenten. Na een tijdje weet je wie de personen aan de telefoon zijn. Daarnaast is het een leuke uitdaging om gestelde doelstellingen te behalen. Als je dat als team bereikt, voel je je blij en trots. Vervolgens leggen we de lat nog wat hoger voor de toekomst en dagen we onszelf opnieuw uit.”

Jij bent ook praktijkcoach. Hierbij ga je langs bij klanten om te kijken of studenten ‘lekker kunnen leren in de praktijk’. Wat heeft jou gedreven om praktijkcoach te worden?
“Vooral de sociale omgang en afwisseling trokken mij aan. Normaal heb ik namelijk weinig real life contact met klanten en spreek ik hen vooral aan de telefoon. Als praktijkcoach ga je langs en spreek je de klant en student in real life. Dit past goed bij me, want ik maak graag en makkelijk contact.”

Op welke manieren maak je snel contact?
“Door mezelf te zijn. Dat is het belangrijkste. Soms begint een gesprek met een student of klant heel zakelijk, maar al snel worden mensen zichzelf. Dit komt omdat ik makkelijk kan levelen met studenten en klanten. Zodra ze doorhebben dat ik mezelf ben, worden zij ook zichzelf. Zo ga je snel over naar een normaal en informeel gesprek. Je creëert dan de gunfactor en een fijne sfeer.”

Waar ben je trots op?
“Ik ben er trots op dat we als bedrijf zo gegroeid zijn en ons blijven ontwikkelen. We hebben al veel drempels voor onze studenten weggehaald, maar ook voor onszelf. Ook krijgen we veel positieve reacties van klanten. Dat is iets om trots op te zijn!”

Surin Mahabali

Dit komt omdat ik makkelijk kan levelen met studenten en klanten. Zodra ze doorhebben dat ik mezelf ben, worden zij ook zichzelf.

Collega’s die bij jou langskomen worden vaak verwend of bedwelmd met de aroma van een luchtje. Wat is dit luchtje dat je graag draagt?
Surin begint hard te lachen en vertelt: “Dat is Van Gils. Ik houd niet van standaard. Anderen vinden het inderdaad niet lekker, maar ik vind het wel wat aparts hebben. Het past bij me: ook ik ben anders dan anderen. Soms wissel ik Van Gils wel af met het geurtje Narciso Rodriguez.  Daarnaast is het een tik geworden: elke dag start ik mijn ochtend met mijn luchtje en een kop koffie.”

Over koffie gesproken, heb jij echt last van een suikerverslaving?
“In mijn eerste twee jaar wel! Toen gebruikte ik vier zakjes suiker per kopje koffie. Nu nog maar twee zakjes. Langzaam maar zeker kick ik af.”

Wat zou je nog graag willen bereiken?
“Het zou mooi zijn als we in de toekomst opleidingen kunnen verzorgen voor bedrijven die ons opleidingsconcept nog niet kennen. Ook is het de kunst om te blijven groeien. We willen niet meer werk met minder man, maar meer werk met meer man.”

Waarom zouden anderen ook bij Spring Instituut moeten gaan werken?
Surins ogen beginnen direct te twinkelen. Lachend geeft hij aan: “Er is geen leuker bedrijf dan Spring Instituut! Er hangt een super goede sfeer. Dit is bepalend voor succes. Natuurlijk is bij ons de werkdruk soms hoog, maar samen komen we er wel. Een goede sfeer is nodig voor de motivatie en zorgt ervoor dat je samen goede resultaten behaalt. En wat er ook gebeurt: altijd blijven lachen hè.”

Dat gaan we zeker doen. Daarom sluiten we dit interview af met een lach op ons gezicht. Bedankt Surin!


Ben je enthousiast geworden door dit interview en wil je ook bij Spring Instituut werken? Kijk dan bij onze vacatures!