Martijn doet binnen een jaar examen

Hoera! Vorige week was het weer examenweek. Een belangrijk moment voor onze studenten. Martijn Teengs (48 jaar) van dnata mocht al binnen het jaar op examen voor zijn opleiding tot logistiek teamleider. Hij hoeft straks alleen nog zijn praktijkexamen af te ronden. Hoe kreeg hij dit zo snel voor elkaar? We gingen in gesprek.

  1. Hoe was het examen?

“Leuk! Ik had geen idee wat ik kon verwachten, maar het examen viel mee. Ik was ook niet zenuwachtig, dus dat hielp. Ik ben net klaar met mijn examen schrijven en presenteren. Ik gaf mijn presentatie over ondernemend gedrag en interculturele diversiteit, mijn twee keuzedelen. Ik vertelde wat ik van deze keuzedelen vond en wat ik hiervan leerde. Van tevoren bedacht ik een sterke afsluitende zin. Dat werd: ‘Wij de normale mens, denkt twee stappen vooruit, een goede ondernemer vier.’ Voor het onderdeel schrijven haalde ik een 8,2. Presenteren en gesprekken voeren sloot ik af met een 8.8.”

  1. Hoe bereidde jij je voor op het examen?

“Van te voren nam ik de poster die ik maakte voor mijn keuzedelen een paar keer door. Schrijven doe ik elke dag, dus dat was geen probleem. Voor de kennistoets zette ik alle afkortingen en begrippen uit de logistieke opleiding op een rijtje. Daarna keek ik hier af en toe naar en probeerde ik de begrippen uit mijn hoofd te leren. Juist van het opschrijven van deze begrippen en uitleg leerde ik veel. Dit leverde me een 7,2 op.”

 

“Voor de kennistoets zette ik alle afkortingen en begrippen uit de logistieke op een rijtje. Juist van het opschrijven van deze begrippen en uitleg leerde ik veel.”

 

  1. Wat vond je het leukste onderdeel van de opleiding?

“Ik vond de keuzedelen het leukst. Het is onderzoekend, je kunt je creativiteit kwijt en je gaat echt anders tegen zaken aankijken. Ik heb nog niet specifiek iets toegepast, maar in grote lijnen probeer ik nu kritischer en beter na te denken.”

  1. Wat vond je lastig in de opleiding?

“De vertaalslag van de theorie naar de praktijk was lastig. Wij zijn niet zoals andere logistieke bedrijven. Zo hebben wij geen eigen voorraad en doen we niet aan inventariseren. Dan is het lastig om de praktijkvragen uit te voeren. Ik leerde creatief te zijn, zodat ik toch kon oefenen met de theorie uit de opleiding. Zo moest ik aan de slag met bestellingen. Ik onderzocht welke interne producten, zoals printpapier en kantoorartikelen, wij bestellen. Op deze manier vond ik toch manieren om de vertaalslag toch te maken.”

  1. Hoe heeft de studiecoach jou geholpen bij deze opleiding?

“Marjolein, mijn studiecoach, hielp mij hartstikke goed. Ze stuurde me regelmatig een mailtje. Ook belden we vaak en is ze eenmaal langs geweest om met iedereen in gesprek te gaan.”

  1. Pak jij jouw werkzaamheden anders aan na de opleiding? 

“De opleiding hielp mij in het verkrijgen van algemene en verbredende kennis over de logistiek. Daarnaast ben ik nu trainer en opleider ‘omgaan met gevaarlijke stoffen’ en hiervoor haal ik inspiratie uit de keuzedelen. Tijdens het leren ben ik ook mijzelf tegengekomen. Ik heb geleerd wat je voor elkaar krijgt als je je best doet. Tot slot vond ik het stukje beloning en erkenning, die ik van mijn studiecoach en vanuit de opleiding kreeg, erg fijn.

  1. Straks is het voorbij, wat ga jij doen met alle tijd die je nu hebt?

“Eerlijk gezegd ervaarde ik de opleiding niet als tijdrovend. Doordat de opleiding in stukjes op te delen is, zoals met de online lessen, hoef je niet uren achter elkaar te studeren. Vaak zette ik ’s ochtends de computer aan en ging ik aan de slag. Ik maakte bijvoorbeeld een online les en las de praktijkvragen door. Vervolgens dacht ik op mijn werk over deze praktijkvragen na.”