Chat with us, powered by LiveChat

Vloggen & bloggen

audrey-govaerts-the-pixel-coach-naam-voor-je-bedrijf_orig

Hoe je kosteloos jouw medewerkers motiveert 

Motiveren, zelfs de Van Dale weet dat werkgevers druk bezig zijn met dit onderwerp. Het online woordenboek geeft het volgende zoekresultaat: “bemoedigen, energie geven: zijn medewerkers motiveren”. Er zijn tal van boeken geschreven over motivatie, peperdure trainingen in overvloed. Gemotiveerde medewerkers mogen wat kosten wordt gezegd. Wij vinden van niet! Een gemotiveerd team heeft helemaal niet duur te zijn, zolang je maar in de juiste acties investeert. Stimuleer betrokkenheid en flexibiliteit en je bent al tien stappen verder dan die prijzige training. Leer hier hoe je medewerkers voordelig en efficiënt motiveert.

Stop met proberen!

Wie écht wilt motiveren dagen wij uit om eens om te denken. Kerry Goyette (oprichter en eigenaar van Aperio Consulting Group, die veelvuldig onderzoek doet naar motivatie in het werkveld) verwoordt onze visie mooi in haar TEDx talk met de prikkelende titel ‘Stop trying to motivate your employees’: “Het is een misvatting dat je je werknemers kunt motiveren. Ze zíjn al gemotiveerd. De kunst is om hun motivatie te ontketenen, vrij te laten, de ruimte te bieden”. We kunnen er dus vanuit gaan dat medewerkers al gemotiveerd zijn en de uitdaging zich bevindt in het gemotiveerd houden van werknemers. Hoe creëer je een omgeving waarin dit gewaarborgd wordt? En wat motiveert werknemers nu precies?

Zorg voor waardering en impact

Die laatste vraag heeft een minder voor de hand liggend antwoord dan misschien gedacht. Uit Amerikaans onderzoek* bleek dat werknemers niet de hoogte van hun salaris, maar het maken van een positieve impact op de wereld het meeste motiveert in hun werk. Het bedrag op hun maandelijkse loonstrook stond niet eens op de tweede of derde plek in het rijtje, maar op de vierde. Op de tweede plek wordt het doen van werk dat je leuk vindt benoemd en op de derde plek staat een goede work-life balance. Ook factoren als werkomgeving, erkenning en mogelijkheden tot groei worden benoemd. Met deze kennis wordt het ineens een stuk makkelijker én goedkoper om werknemers gemotiveerd te houden.

Neem als voorbeeld de Amerikaanse generaal Stanley McChrystal, die optrad als commandant van de Amerikaanse en NAVO-troepen in Afganistan. Hij wilde een nauwe band met zijn minderen opbouwen en deed dat door handgeschreven bedankbriefjes naar zijn troepen te sturen. Dit liep zo uit de hand, dat hij uiteindelijk meer dan 2000 briefjes schreef en zelfs bedankbriefjes voor zijn bedankbriefjes ontving. Sommige briefjes kwam hij op locatie ingelijst tegen.

Flexibel omgaan met het kostbaarste bezig van jouw medewerkers

Naast het feit dat een medewerker zich graag gezien en gewaardeerd voelt, bijvoorbeeld door middel van een handgeschreven briefjes, vinden medewerkers het nog belangrijker om de regie over hun eigen leven te houden. Als werkgever heb je iets heel kostbaars in handen: de tijd van de medewerker. Door hier meer flexibiliteit in te bieden, zul je merken dat medewerkers tijdens de effectieve werkuren veel meer werk verzet krijgen en meer plezier hebben.

Marie Forleo, oprichter en eigenaar van miljoenenbedrijf Marie Forleo International, biedt haar werknemers zes weken betaalde vakanties per jaar, doorbetaalde feestdagen en zogenaamde ‘inspiratiedagen’ waarop medewerkers iets nieuws mogen leren dat ze zelf uitkiezen. Het resultaat? Een toegewijd en uitgerust team, dat barst van de motivatie om er het gehele jaar door iets moois van te maken.

Mocht je nu wel geld teveel hebben, dan kun je altijd nog het voorbeeld opvolgen van advocatenkantoor Freeborn & Peters uit Chicago. Zij houden ieder jaar een zogenaamde luggage party, waarbij alle medewerkers hun ingepakte koffer meenemen naar kantoor. Aan het einde van de dag worden er vier willekeurige medewerkers gekozen die op een kosteloze goktrip naar Las Vegas mogen.

Nu is een retourtje naar de andere kant van de wereld misschien niet direct haalbaar voor veel ondernemers in Nederland, maar pak het eens wat kleiner aan. Bij Spring Instituut kennen we een gedownsizede variant op de luggage party: bij ons leidt deze niet naar Las Vegas, maar naar Terschelling. Ook niet verkeerd toch?

Begin klein

Het geheim in het motiveren van je werknemers, zit ‘m in de kleinste dingen. Stap eens de werkvloer op en deel een oprecht compliment uit. Zorg dat je werknemers zich gezien en gehoord voelen. Bied je werknemers dagelijks een gezonde lunch aan op kosten van de zaak, organiseer activiteiten buiten werktijd waar werknemers gratis aan kunnen deelnemen, verzin een leuke weddenschap en beloof – wanneer het doel wordt behaald – voor één dag alle kleine rotklusjes van je werknemers over te nemen.

Richt je bovendien vooral op positieve motivatie en val niet in de valkuil van de negatieve variant. Belonen en straffen lijkt een makkelijke uitweg om werknemers aan te sporen te streven naar mooie resultaten, maar wees eerlijk: deed jij vroeger met liefde klusjes in huis omdat je anders een straf boven het hoofd hing? Dat dacht ik al. Wees niet als het Amerikaanse kledingmerk Abercrombie & Fitch die hun medewerkers tien push-ups liet doen, iedere keer wanneer ze een fout maakten. Je kunt je waarschijnlijk wel voorstellen wat dit deed voor de sfeer op de werkvloer.

Verschillende bedrijven hebben creatieve oplossingen gevonden voor het motivatievraagstuk, maar de ene werknemer is de andere natuurlijk niet. Om maar even in fashion jargon te blijven hangen, motivatie is geen one size fits all. Om je werknemers het beste uit zichzelf te laten halen, kun je ze het beste motiveren op maat. Om dat te kunnen doen, moet je wel weten wat hen drijft. Daar gaan we het over hebben in de volgende blog, waar we de four tendencies (vier persoonlijkheidstypen) van onderzoeker Gretchen Rubin bespreken.

Op welke manier houden jullie je werknemers gemotiveerd? Deel het met ons! We zijn erg benieuwd welke middelen jullie inzetten om een goede werksfeer en mooie resultaten te waarborgen.

Deel dit artikel

Share on facebook
Share on linkedin
Share on pinterest

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Wij gebruiken cookies voor doeleinden die staan beschreven in onze privacyverklaring & algemene voorwaarden