Chat with us, powered by LiveChat

Vloggen & bloggen

agreement-2548138_1920

Praktijkopleider zijn: een essentiële rol

Het begrip praktijkopleider, heb jij er al eens van gehoord? Een praktijkopleider is iemand die verantwoordelijk is voor de beroepspraktijkvorming van een student in een bepaald werkveld. In praktische zin houdt het in dat jij het eerste aanspreekpunt bent van één of meer van onze studenten en dus één van jullie werknemers. Je houdt een oogje in het zeil en draagt de kennis die je in de praktijk hebt opgedaan over op de student. Maar waarom is een praktijkopleider eigenlijk zo belangrijk, kunnen we niet zonder? En wat heb je er als praktijkopleider zélf aan? We bieden je een kijkje in de keuken bij twee praktijkopleiders.

We spraken met Yoni Klemann (Teamleider Warehouse Operations bij de Koninklijke Rotra Groep) en vroegen haar wat zij vindt van haar rol als praktijkopleider. “Het is leuk en waardevol om te zien dat studenten de theorie meteen toepassen in de praktijk, hier op de werkvloer”, geeft ze aan. Wanneer wij haar vragen naar wat zij ziet als haar belangrijkste taak, benoemt ze: “pijlen hoe ze ervoor staan, dat is vooral mijn taak als praktijkopleider. Maar ook: als de student het even niet redt, diegene niet laten zwemmen. Het is aan mij om een vinger aan de pols te houden en begeleiding te bieden. Ook onderhoud ik goed contact met hun studiecoach bij Spring. Samen houden we de student in het oog”.

Ilze Beuving (Management Assistent bij Gamp Ebiz B.V.| Bedrijfsondersteuning) geeft ook aan dat het belangrijk is om op de hoogte te blijven van het wel en wee van de student. “Als praktijkbegeleider is het belangrijk om je studenten, en dus tegelijkertijd je collega’s, te blijven steunen en te begeleiden in hun studie”, benoemt ze. “Het is belangrijk om de juiste vragen te stellen zodat je op de hoogte blijft van wat er speelt in hun leven en waar ze mogelijk tegenaan lopen. Dat kan zowel op werkgebied zijn als privé”.

Waar de meeste studenten enorm enthousiast aan hun studie beginnen, kunnen zij halverwege het proces hun motivatie wat uit het oog verliezen. “Op zulke momenten probeer ik in gesprek te blijven met de student en te achterhalen wat de reden is, waarom het minder gaat en of ik hier iets in kan betekenen”, vertelt Ilze,. “Zodat ik ze vervolgens weer kan motiveren om serieus met hun studie aan de slag te gaan”. “Wat ik dan doe”, vertelt Yoni, “is dat ik ze eraan herinner hoe uniek deze kans tot studeren is. Grijp deze met beide handen! Je houdt er tenslotte een boel extra kennis en een diploma aan over”.

Ze benoemen beide hoe essentieel de rol van een praktijkopleider binnen het bedrijf is. “Het is zó belangrijk dat er binnen iedere organisatie een praktijkopleider aanwezig is”, vertelt Ilze. “Niet alleen als motiverende factor, maar ook als vertrouwenspersoon. Een eventuele drempel om op iemand af te stappen is een stuk lager wanneer de begeleider binnen het bedrijf aanwezig is.” Yoni is het daarmee eens en vult aan: “je moet mensen het gevoel geven dat ze bij jou terecht kunnen”.

Tot nu toe spraken we over de student, maar zowel Yoni als Ilze benadrukken dat ook zij er veel aan hebben. “Ik merk veel meer bewustwording bij mezelf, ik benader zaken op een andere manier”, geeft Yoni aan. Ze vult aan: “ik ben bovendien heel gemotiveerd om anderen te helpen en dat kan perfect op deze manier”. Ilze geeft aan dat een opleiding voor zowel de student als de praktijkbegeleider van toegevoegde waarde is. “De student leert in de theorie de nodige handvatten die ze toepassen op de werkvloer, dit is ook voor mij verfrissend”, vertelt ze. “Je bekijkt de dagelijkse werkzaamheden zo op een andere manier en verbetert ze waar nodig. Het geeft ook mij nieuwe inzichten”.

 

Deel dit artikel

Share on facebook
Share on linkedin
Share on pinterest

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Wij gebruiken cookies voor doeleinden die staan beschreven in onze privacyverklaring & algemene voorwaarden

Bekijk hier ons concept in vijf minuten.