Chat with us, powered by LiveChat

Vloggen & bloggen

adult-business-meeting-business-people-1438072

We onderscheiden vier soorten werknemers. Welke ben jij?

De één floreert bij de aanwezigheid van een set duidelijke regels en verwachtingen, de ander gruwelt ervan, simpelweg omdat de persoon in kwestie “niet van regels houdt”. Kennis van de ‘Four Tendencies’ helpt om meer uit je werknemers te halen. In mei 2018 bracht bestselling auteur en geluksonderzoeker Gretchen Rubin haar derde boek, genaamd ‘The Four Tendencies’, uit. Het boek beschrijft vier persoonlijkheidstypen (‘neigingen’) en dan vooral hoe deze gemotiveerd worden: van buitenaf, van binnenuit of een combinatie daarvan. Kennis hierover kan enorm helpen bij het motiveren van werknemers. Om deze kennis toe te kunnen passen, moeten we eerst de vier types bepalen en toelichten. Benieuwd geworden? Lees dan snel verder!

De Upholder

Upholders zijn de kleinste groep mensen. Wat anderen van hen verwachten vinden zij net zo belangrijk als hun verwachtingen van zichzelf. Upholders zijn degenen die goede voornemens probleemloos implementeren, zich altijd aan deadlines houden, to do lijstjes moeiteloos afvinken en afspraken met anderen net zo belangrijk vinden als afspraken met zichzelf. De valkuil van de upholder is dat zij niet zo flexibel zijn. Een werksfeer waarin flexibiliteit hoog in het vaandel staat en er geen duidelijke regels zijn, kan een upholder verwarren en verlammen.

De Obliger (‘plichtsgetrouwe’)

Samen met de questioners, vormen obligers de grootste groep mensen. Obligers hebben geen moeite te voldoen aan de verwachtingen van anderen, maar vindt het wél moeilijk om aan hun eigen verwachtingen te voldoen. Obligers worden gemotiveerd door plichtsgevoel, zij worden wakker en denken “wat moet ik doen vandaag?”. Waar zij geen moeite hebben met het nakomen van afspraken met anderen, ze zijn notoire people pleasers, hebben zij enorm veel moeite met het nakomen van de afspraken die ze met zichzelf maken. Goede voornemens worden dan ook bijna nooit volgehouden.

De Questioner (‘vragensteller’)

En daar is ‘ie: de questioner, die precies het omgekeerde van de obliger belichaamt. Dit type wordt volledig van binnenuit gemotiveerd en is niet gevoelig voor invloeden van buitenaf. De questioner vindt het gemakkelijk om zich te houden aan afspraken met zichzelf, maar heeft meer moeite met verzoeken van buitenaf. Zolang de questioner begrijpt waarom iets gedaan moet worden en wat het belang ervan is, komt hij of zij zonder moeite iedere verwachting na. Is er geen duidelijk ‘waarom’ of wordt er geen toelichting gegeven waarom een bepaalde handeling of beslissing van belang is? Dan hoef je niet op medewerking van dit type te rekenen.

De Rebel(‘vragensteller’)

Tot slot bespreken we de rebel, een persoonlijkheidstype dat redelijk voor zichzelf spreekt. De rebel wordt wakker en denkt “wat wil ík doen vandaag?”. Alle verwachtingen, zowel van buitenaf als van binnenuit, worden verworpen. De rebel doet het liefste waar hij of zij zin in heeft en wordt opstandig wanneer mensen dingen van hem of haar verwachten, ook al is het logisch om de verwachting na te komen. Een groot gevoel van vrijheid en onafhankelijkheid maakt de rebel gelukkig.

En, al nieuwsgierig geworden in welke categorie jij valt? Of weet je het eigenlijk al? Je kunt hier de quiz doen om je vermoeden te bevestigen. We zijn benieuwd welk type jij bent, laat je het ons weten in de comments? In onze volgende blog bespreken we hoe je werknemers het beste kunt motiveren, uitgaande van de ‘four tendencies’.

Deel dit artikel

Share on facebook
Share on linkedin
Share on pinterest

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Wij gebruiken cookies voor doeleinden die staan beschreven in onze privacyverklaring & algemene voorwaarden

Bekijk hier ons concept in vijf minuten.