Vloggen & bloggen

Aanvragen subsidieregeling praktijkleren

Hoe vraag je de subsidie praktijkleren aan?

Op alle opleidingen die Spring Instituut aanbiedt, is de subsidieregeling praktijkleren van toepassing. Hiermee wordt een groot deel van de opleidingskosten gedekt. Deze subsidie vraagt het leerbedrijf zelf aan. We kunnen ons voorstellen dat het aanvragen van een subsidie niet iets is dat je dagelijks doet en dat het daarom de nodige vragen op kan roepen. Hoe vraag je zo’n subsidie aan? En wanneer? En welke documenten moet je hierbij aanleveren?

De subsidie vraag je eens per jaar aan. De aanvraag opent in een tijdvak, meestal tussen juni en september. Het is handig als je in aanloop naar deze aanvraag alvast wat zaken doorloopt. Dan wordt de aanvraag zelf een eitje! Jouw eerste vragen hopen wij met deze blog alvast te beantwoorden.

Elk bedrijf dat via ons een opleiding aanbiedt, leveren wij een handleiding subsidie praktijkleren aan. Hierin staat gedetailleerd omschreven hoe het aanvragen van de subsidie stap-voor-stap in z’n werk gaat.

Stap 1: benodigde bewijslast en administratie bijhouden

Vanaf de start van de opleiding verzamel je de documenten die aangeleverd moeten worden bij de aanvraag van de subsidie. Hieronder vallen de getekende beroepspraktijkvormingsovereenkomst (POK) en de aanwezigheidsregistratie van deze beroepspraktijkvorming. Belangrijk is dat alles goed wordt bijgehouden! De aanwezigheidsregistratie wordt regelmatig aangevuld op basis van het aantal begeleidingsmomenten. Dat klinkt wellicht als veel gedoe, maar dat valt over het algemeen reuze mee.

Wanneer je alle momenten goed bijhoudt, is de aanvraag slechts een kwestie van de juiste documenten verzamelen en die aanleveren. Welke activiteiten bij worden gehouden in welke documenten, staat samengevat in de handleiding subsidie praktijkleren die Spring Instituut aanlevert aan iedere klant waarmee wij samenwerken. Zo maken we het je zo gemakkelijk mogelijk.

Stap 2: aanvragen van de eHerkenning

De subsidieaanvraag gebeurt geheel digitaal via het eLoket van het RVO, hiervoor heb je eHerkenning nodig. Dat is een digitale toegangssleutel voor bedrijven, te vergelijken met DigiD voor particulieren.

Mocht je nog niet beschikken over eHerkenning, dan moet deze nog aangevraagd worden. Je vraagt eHerkenning aan bij één van de door de overheid erkende leveranciers. Al deze leveranciers voldoen aan dezelfde wettelijke eisen en zijn bevoegd om eHerkenning aan te bieden. Hoe het aanvragen van eHerkenning precies werkt, kun je hier alvast bekijken.

Wil je overgaan tot het aanvragen van eHerkenning? Zorg dan dat je de volgende documenten bij de hand hebt: bedrijfsgegevens zoals bekend bij de KVK, de persoons- en contactgegevens van degene voor wie je eHerkenning aan gaat vragen en een kopie van een identiteitsbewijs van de wettelijke vertegenwoordigers.

Stap 3: gegevens verzamelen van de studenten

Vervolgens is het van belang om de gegevens te verzamelen van de studenten waarvoor je de subsidie aanvraagt. Handig om te weten: bij de aanvraag van de subsidie praktijkleren hoeven geen documenten met gegevens van de studenten meegezonden te worden. Bij controle kunnen deze gegevens echter wel worden opgevraagd. Zorg dus dat je deze goed bewaart. Welke gegevens dit precies moeten zijn, staat wederom vermeld in de handleiding subsidie praktijkleren die Spring Instituut aanlevert aan iedere klant waarmee wij samenwerken.

Stap 4: aanvragen subsidie praktijkleren

Uiteindelijk wordt de subsidie praktijkleren daadwerkelijk aangevraagd. Spring Instituut houdt haar klanten uiteraard op de hoogte van het tijdvak waarin dat mag. Dit kan per jaar verschillen. Je vraagt dan de subsidie aan over de gerealiseerde praktijkplaatsen van het afgelopen jaar. Het is dus niet mogelijk om subsidie aan te vragen voor een periode in de toekomst. Ook deze stap staat weer uitgebreid omschreven in de handleiding die wij aanleveren aan al onze klanten. Zorg dat je voor deze aanvraag alle benodigde gegevens en documenten binnen handbereik hebt, dan verloopt de aanvraag zo soepel mogelijk.

Heb je vragen over online onderwijs of ben je benieuwd wat Spring Instituut hierin voor jouw organisatie kan betekenen? Of heb je vragen over het aanvragen van de subsidie praktijkleren die in dit artikel nog niet zijn beantwoord? We helpen je graag verder. Je kunt ons bereiken via communicatie@springinstituut.nl, we nemen dan zo snel mogelijk contact met je op.

Deel dit artikel

Share on facebook
Share on linkedin
Share on pinterest
Wij gebruiken cookies voor doeleinden die staan beschreven in onze privacyverklaring & algemene voorwaarden

Bekijk hier ons concept in vijf minuten.